Tevékenység megnevezése:
A felsőoktatási intézmény és köznevelési intézmények közötti térségi hálózat bővítése, továbbfejlesztése. A pedagógusképzéssel és pedagógus továbbképzéssel kapcsolatos köznevelési igények, szakmai tapasztalatok és elvárások strukturált gyűjtése és becsatornázása a felsőoktatásba. A kompetenciasztenderdekhez mérési eszközök fejlesztése, kutatások a kidolgozott modellek gyakorlatban való beválására, az adaptálhatóság vizsgálata, a fejlesztések eredményeinek hasznosítása a pedagógiai munkában. A pedagógusképzés összehangolása a köznevelési és felsőoktatási igényeknek megfelelően az új nemzeti felsőoktatási és köznevelési törvény tükrében.
Kiemelt feladatok:
Az új, egy éves gyakorlat rendszerének kidolgozása, mentori támogatással kapcsolatos fejlesztések. A jelenleg működő szakmai gyakorlatok tapasztalatainak elemzése. A közösségi gyakorlat rendszerének kidolgozása (kapcsolódás a központi programhoz) Tartalmi, módszertani kidolgozás
A jelenleg működő szakmai gyakorlatok tapasztalatainak elemzése.
A pedagógusképzés gyakorlatainak, a gyakorlatok dokumentumainak kidolgozása, különös tekintettel a képzések utolsó félévében sorra kerülő összefüggő gyakorlatokra
A közösségi gyakorlat rendszerének kidolgozása (kapcsolódás a központi programhoz)
Az egyéves gyakorlat mentori támogatásának kidolgozása.
A reflektív gyakorlat erősítése videofelvételekkel módszer kidolgozása az iskolai gyakorlatvezető mentori munkához
Videóval támogatott mentorképzés programjának kidolgozása, lebonyolítása. A kidolgozott 90 órás moduláris mentorképzési program adaptálása a szakirányú- és szakvizsgás képzésekbe
A video- reflektív praxis a reflektivitás központú mentorálás eredményességének vizsgálata – videofelvételek interakció elemzése, kérdőív és más módszerekkel gyűjtött információk feldolgozásával
A gyakornokokat támogató moduláris felépítésű továbbképzési program fejlesztése
Regionális mentori konferencia
Országos szintű reprezentatív felmérés a pedagógusok gyakorlati tudásáról, a pedagógus kompetenciákról kialakított elképzeléseikről, az egyes kompetenciáik fejlettségének értékeléséről, szakmai fejlődésük folyamatáról
A vizsgálat részletes tervének kidolgozása:
A témában készülő OFI vizsgálat eredményeinek feldolgozása
Az előzetes kutatások-fejlesztések eredményeinek és hiányosságainak összefoglalása
A kutatás fő kérdéseinek meghatározása, a kérdőíves vizsgálat és az interjúk anyagának összeállítása, mintavétel
A kérdezők előzetes felkészítése
Az adatgyűjtés lebonyolítása, az adatok feldolgozása.
Az eredmények, tapasztalatok beépítése a sztenderdek és vizsgálati eszközeik végleges megfogalmazásába
Összegző tanulmányok (4) készítése a kérdőív és az interjúk alapján a pedagógus kompetenciákra, azok tartalmára, szabályozó szerepére, fejlődési folyamatára vonatkozó gyakorlati tudásáról
Szakmai fórum a pedagógusképzés szereplői számára. Gyakorlatban részt vevő köznevelési intézmények egységes fejlesztésének támogatása (kapcsolódás a központi programhoz)
A köznevelési és felsőoktatási intézmények közötti térségi hálózat bővítése keretében az együttműködésre alkalmas köznevelési intézmények feltérképezése a térségben, bevonási lehetőségek átfogó vizsgálata (helyzetértékelés), együttműködési szintek meghatározása, tanulmány készítés a referencia intézményekről.
A pedagógusképzéssel és pedagógus továbbképzéssel kapcsolatos köznevelési igények, szakmai tapasztalatok és elvárások strukturált gyűjtése és becsatornázása a felsőoktatásba: pedagógusképzéssel és pedagógus továbbképzéssel kapcsolatos igények felmérése, jó gyakorlatok gyűjtése a köznevelési igények felsőoktatásba történő becsatornázásához kapcsolódóan, fejlesztési irányok meghatározása.
A gyakorlati képzés minőségbiztosítási kritériumrendszerének meghatározása
Feladat felelőse: Magyar István